Vyrobeno v Itálii: děláme věci s patřčnou péčí

Vyrobeno v Itálii: děláme věci dobře Giulio Iacchetti Průmyslový designér Na světě existují pouze tři země, ve kterých přidání přívlastku ""Made in"" přináší určitou přidanou hodnotu z hlediska specifičnosti a uznání: Německo, Čína a samozřejmě Itálie. Jestliže ""Made in Germany"" znamená přesnost, spolehlivost a solidnost, pak ""Made in China"" jako protiklad odkazuje spíše na masovou výrobu bez zjevné kvality a s malou přidanou hodnotou. Když však vidíme ""Made in Italy"", otevírá se nám svět znalostí a moudrosti, rozmanitosti a inkluzivity a inovací, které se nikdy neoddělily od tradic, jež činí naši zemi jedinečnou. Moje práce mě neustále vede k setkávání a často i k výzkumu špičkových výrobců, s nimiž se pouštím do nových projektů. Činím tak již zhruba třicet let. Od prvního dne své práce jsem v ulicích naší Itálie, abych se setkával s lidmi na místech, kde se ""dějí věci"", kde se nápady mění v řešení a výrobky a kde je odvážná povaha některých zvláštních podnikatelů základem rekordního vývoje a bezkonkurenční kvality. Proto bych mohl být díky svému jedinečnému pozorování oprávněn hovořit o Made in Italy a o tom, proč se Itálie ujala této role ve světě. Není tomu tak. Mohu vám pouze vyprávět o svém upřímném úžasu a občas i hlubokém dojetí, které cítím, když vidím a slyším o tom, jak urputně se italští podnikatelé a jejich úžasní pracovníci postavili k nejistotě země, jako je ta naše, čelem a dali světu krásu a jedinečnost. Jinými slovy, stále nevím, proč se Itálie stala mezinárodním referenčním bodem se svými slavnými ""4 A"", na nichž je založen národní export: A"": Alimentari (potraviny), Abbigliamento (oděvy), Arredo (nábytek) a Automobili/Automazione (automobily/automatizace). Dále si nedovedu vysvětlit, proč je Itálie schopna neustále lámat rekordy ve výrobě zdánlivě okrajových produktů, jako jsou například stroje na zmrzlinu, vodovodní baterie a armatury, boty, brýle a samozřejmě těstoviny (abychom jmenovali jen některé). Když mluvíme o ""italské dokonalosti"", prolíná se tolik příběhů. Možná bychom měli provést spíše sociologický než ekonomický průzkum, abychom pochopili, odkud pramení naše vášeň pro kvalitu. Abych řekl pravdu, mám několik nápadů. Možná jsme zemí podnikatelů, kteří se nikdy nespokojí s tím, co najdou, a jsou připraveni hledat nová řešení, aby překonali limity, které se většině lidí mohou zdát nepřekonatelné. Nejistota zformovala třídu žen a mužů, kteří se neochvějně drží svého odhodlání učinit náš svět krásnějším a přívětivějším, přičemž každý z nich dělá svůj díl práce. Ať už je to postel, housle, váza z foukaného skla nebo červené auto, které jako blesk vystřeluje nad pláněmi a kreslí čáru od minulosti k budoucnosti, od snů k přáním, zvláštní vyslanec Itálie, která se rozhodla dělat věci dobře každý den.
visa mastercard paypal